إعلان حقوق ومسؤوليات الرياضيين Athletes’ Rights and Responsibilities Declaration

إعلان حقوق ومسؤوليات الرياضيين

تم تطويره من قبل الرياضيين للرياضيين، من خلال عملية تشاور عالمية، تعكس آراء الرياضيين. تم تقديم هذا الإعلان واعتماده في الدورة 133 للجنة الأولمبية الدولية في بوينس آيرس نيابة عن الحركة الأولمبية 2018/10/09.

الرياضيون ومصالحهم جزء لا يتجزأ من الحركة الأولمبية. يحدد هذا الإعلان مجموعة مشتركة من الحقوق والمسؤوليات الطموحة للرياضيين داخل الحركة الأولمبية وداخل اختصاص أعضائها. وهي مستوحاة من الإعلان العالمي لحقوق الإنسان وغيره من معايير ومبادئ ومعاهدات حقوق الإنسان المعترف بها دولياً. الهدف منه هو توجيه أعمال الحركة الأولمبية.

سيسعى جميع أعضاء الحركة الأولمبية، وخاصة اللجنة الأولمبية الدولية والاتحادات الرياضية الدولية واللجان الأولمبية الوطنية، إلى تعزيز احترام هذه الحقوق والمسؤوليات. يتم تشجيعهم على تطوير آليات معلاجات فعالة تتعلق بهذه الحقوق والمسؤوليات، ويتم تشجيع الرياضيين على الاستفادة من هذه الآليات.

حقوق الرياضيين يطمح هذا الإعلان إلى تعزيز قدرة وفرصة الرياضيين من أجل:                                                       

  1. ممارسة الرياضة والتنافس دون التعرض للتمييز على أساس العرق أو اللون أو الدين أو العمر أو الجنس أو الميول الجنسية أو الإعاقة أو اللغة أو الرأي السياسي أو غيره من الآراء، أو الأصل القومي أو الاجتماعي، أو الملكية، أو الولادة، أو أي وضع ثابت آخر.
  2. كن جزءًا من بيئة رياضية شفافة ونزيهة ونظيفة، لا سيما البيئة التي تكافح تعاطي المنشطات والتلاعب بالمنافسة، وتنص على عمليات قضاء / تحكيم واختيار وتأهيل شفافة وجداول منافسة مناسبة، بما في ذلك جداول التدريب في مثل هذه المسابقات.
  3. الوصول إلى معلومات عامة عن المسائل المتعلقة بالرياضيين والمنافسة في الوقت المناسب وبطريقة واضحة.
  4. الوصول إلى التعليم في الأمور المتعلقة بالرياضة وكذلك العمل أو الدراسة أثناء التدريب والمنافسة بنشاط، في حالة اختيار الرياضي للقيام بذلك وحيثما كان ذلك ممكنًا.
  5. الاستفادة من الفرص لتوليد الدخل فيما يتعلق بحياتهم الرياضية وأسمهم ومثالهم، مع الاعتراف بالملكية الفكرية أو غيرها من الحقوق، وقواعد الفعالية والمنظمات الرياضية وكذلك الميثاق الأوليمبي.
  6. التمثيل العادل والمتساوي بين الجنسين.
  7. حماية الصحة العقلية والبدنية، بما في ذلك المنافسة الآمنة وبيئة التدريب والحماية من سوء المعاملة والتحرش.
  8. تمثيل رياضي منتخب داخل المنظمات الرياضية للحركة الأولمبية.
  9. الإبلاغ عن السلوك غير الأخلاقي دون خوف من الانتقام.
  10. الخصوصية، بما في ذلك حماية المعلومات الشخصية.
  11. حرية التعبير.
  12. مراعاة الأصول القانونية، بما في ذلك الحق في محاكمة عادلة خلال فترة زمنية معقولة من قبل لجنة مستقلة ومحايدة، والحق في طلب جلسة استماع علنية والحق في الانتصاف الفعال.

 

مسؤوليات الرياضيين يشجع هذا الإعلان الرياضيين على:

 

  1. التمسك بالقيم الأولمبية والالتزام بالمبادئ الأساسية للاولمبياد.2
  2. احترام سلامة الرياضة والتنافس كلاعب نظيف، لا سيما من خلال عدم تعاطي المنشطات وعدم التلاعب بها.
  3. التصرف وفقًا لقواعد أخلاقيات IOC وتشجيعه على الإبلاغ عن السلوك غير الأخلاقي، بما في ذلك حالات تعاطي المنشطات والتلاعب بالمنافسة والتمييز المحظور وإساءة المعاملة والمضايقة.
  4. الامتثال للقوانين الوطنية المعمول بها، وقواعد عمليات التأهيل والمسابقات، والرياضة، والمنظمة الرياضية ذات الصلة، وكذلك الميثاق الأوليمبي
  5. احترام حقوق والكيان، وليس التمييز ضد، الرياضيين الآخرين، والوفد المرافق لهم، والمتطوعين وجميع الآخرين داخل البيئة الرياضية، والامتناع عن التظاهر السياسي في المسابقات، وأماكن المنافسة والاحتفالات.
  6. احترام مبدأ التضامن للحركة الأولمبية، والذي يسمح بتقديم المساعدة والدعم بين الرياضيين وأعضاء الحركة الأولمبية.
  7. تصرف كنموذج يحتذى ­به، بما في ذلك تشجيع الرياضة النظيفة.
  8. إبلاغ أنفسهم ويكونوا على علم بمسؤولياتهم.
  9. المشاركة في جلسات الاستماع عند الطلب للقيام بذلك وتقديم شهادة صادقة في مثل هذه الإجراءات.
  10. المشاركة والتصويت في انتخابات ممثلي الرياضيين.

 

 


Athletes’ Rights and Responsibilities Declaration

developed by athletes for athletes, through a worldwide consultation process, reflecting the views of athletes.

This Declaration has been presented to and adopted by the 133rd IOC Session in Buenos Aires on behalf of the Olympic Movement.

2018.10.09

Athletes and their interests are integral to the Olympic Movement. This Declaration outlines a common set of aspirational rights and responsibilities for athletes within the Olympic Movement and within the jurisdiction of its members. It is inspired by the Universal Declaration of Human Rights and other internationally recognised human rights standards, principles and treaties. Its objective is to guide the Olympic Movement’s actions.

All members of the Olympic Movement, particularly the International Olympic Committee, the International Sports Federations and the National Olympic Committees, will strive to promote respect for these rights and responsibilities. They are encouraged to develop mechanisms for effective remedies related to these rights and responsibilities, and athletes are encouraged to make use of these mechanisms.

Athletes’ Responsibilities This Declaration encourages athletes to:

  1. Uphold the Olympic values and adhere to the Fundamental Principles of Olympism.
  2. Respect the integrity of sport and compete as a clean athlete, in particular by not doping and not manipulating competitions.
  3. Act in accordance with the IOC Code of Ethics and be encouraged to report unethical behaviour, including instances of doping, competition manipulation, prohibited discrimination and abuse and harassment.
  4. Comply with applicable national laws, and the rules of the qualification processes and competitions, of the sport, and of the relevant sporting organisation, as well as the Olympic Charter.
  5. Respect the rights and well-being of, and not discriminate against, other athletes, their entourage, volunteers and all others within the sporting environment, and refrain from political demonstration in competitions, competition venues and ceremonies.
  6. Respect the solidarity principle of the Olympic Movement, which allows assistance and support to be provided among athletes and members of the Olympic Movement.
  7. Act as a role model, including by promoting clean sport.
  8. Inform themselves and be aware of their responsibilities.
  9. Participate in hearings when requested to do so and provide truthful testimony in such proceedings.
  10. Participate and vote in athlete representatives’ elections.
  11. Practise sport and compete without being subject to discrimination on the basis of race, colour, religion, age, sex, sexual orientation, disability, language, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other immutable status.
  12. Be part of a transparent, fair and clean sporting environment, particularly one that fights against doping and competition manipulation, and provides for transparent judging/refereeing, selection and qualification processes, and appropriate competition schedules, including training schedules at such competitions.
  • Athletes’ Rights This Declaration aspires to promote the ability and opportunity of athletes to:
  1. Access general information on athlete and competition-related matters in a timely and clear manner.
  2. Access education on sports-related matters as well as to work or study while actively training and competing, should the athlete choose to do so and where practicable.
  3. Leverage opportunities to generate income in relation to their sporting career, name and likeness, while recognising the intellectual property or other rights, rules of the event and of sports organisations as well as the Olympic Charter.
  4. Fair and equal gender representation.
  5. The protection of mental and physical health, including a safe competition and training environment and protection from abuse and harassment.
  6. Elected athlete representation within sporting organisations of the Olympic Movement.
  7. Report unethical behaviour without fear of retaliation.
  8. Privacy, including protection of personal information.
  9. Freedom of expression.
  10. Due process, including the right to a fair hearing within a reasonable time by an independent and impartial panel, the right to request a public hearing and the right to an effective remedy.